انجمن داستان ، آخرین مرحله از فرایند تجربه ادبیات در میان اعضای برگزیده مراکز آفرینش های ادبی است . اعضا پس از گذراندن دوره های کارگاه نوشتن خلاق و کارگاه های ادبی داستان واجد شرایط ورود به انجمن داستان می شوند. دراین مرحله اعضایی که توانایی خلق اثر دارند، به شکل تخصصی با گونه های مختلف داستان آشنا می شوند. 
 
مهمترین اهداف تشکیل انجمن : ایجاد فضایی امن برای توسعه و ترویج «ادب نقد شدن و نقد کردن »در جامعه نوجوانان و جوانان پدیدآورنده آثار ادبی ، ایجاد فضای امن و سالم برای نوجوانان و اعضای ارشد، گسترش و تداوم ارتباطات اعضا و مراکز فرهنگی و هنری کانون در سطح تخصصی تر با یکدیگر و با کارشناسان ادبی کانون و چهره های ادبی شاخص استان و کشور ارتقاء سطح توانمندی های اعضای برگزیده ادبی آشنایی اعضا با جریان های ادبی معاصر و روز ،معرفی چهره های جوان و خلاق ادبی به جامعه ادبی کشور در حوره داستان ،ایجاد روحیه نقدپذیری ،تشویق و تربیت نگاه انتقادی در اعضا 
  • 1399/10/30 - 12:53
  • تعداد بازدید: 113
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در هجدهمین نشست انجمن داستان نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان مطرح شد

«زبان داستان» ابزار مهم نویسنده برای حفظ واقعیت روزمره در جریان خلق داستان

مدرس انجمن داستان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان: وظیفه‌ ی منتقد تاباندن نور بر زاویه‌ های پنهان اثر و روشن کردن آن است تا نویسنده بتواند از آن در اصلاح اثر خود استفاده کند

به گزارش روابط عمومی اداره‌ کل کانون سیستان و بلوچستان، هجدهمین نشست مجازی انجمن داستان نوجوان کانون استان برگزار شد.

مدرس انجمن داستان نوجوان کانون با بیان این نکته که زبان داستان، ابزار مهم نویسنده برای حفظ واقعیت روزمره است گفت: در آفرینش زبان داستان، که همان شیوه‌ ی صحبت کردن نویسنده است که از طرف راوی انتخاب می‌ شود، از سه عنصر قواعد دستوری و صرف و نحو زبان (جمله‌ بندی، نگارش و…)، آرایه‌ های ادبی و گفت‌ وگوهایی که زبان داستان را به ما نشان می‌ دهد استفاده می‌ کنیم.

فرزانه رحمانی در ادامه به بیان مدل‌ های زبان داستان پرداخت و آن را شامل زبان معیار، زبان فاخر (استفاده از واژه‌ های دشواری که امروز از آن استفاده نمی‌ شود)، زبان شاعرانه و زبان محاوره‌ ایدانست و اعضای انجمن را برای آشنایی بیشتر، به ترتیب، به مطالعه‌ ی آثار نویسندگان بزرگ ایران هم‌ چون هوشنگ گلشیری، محمدرضا شرفی خبوشان، بیژن نجدی و محمود دولت‌ آبادی و جلال آل‌ احمد تشویق کرد.

مدرس انجمن سپس استفاده از ترکیب‌ ها و واژه‌ های متناسب با موضوع، تخیل (شامل توصیف مکان، وضعیت و حالت، تشبیه، حس آمیزی و…) را در فرایند ادبی شدن زبان مهم قلمداد کرد و گفت: رعایت این موارد در تامین هدف نویسنده بسیار با اهمیت است.

رحمانی ادامه داد: البته در به‌ کارگیری عنصرهایی چون تخیل و عاطفه یا احساس در داستان باید مراقب باشیم که فضای شعر بر داستان ما حاکم نشود که در این مورد ضروری است از « صورت‌ های ذهنی» تشبیه، که مناسب شعر است، پرهیز کنیم و آنچه را که برای مخاطب « عینیت» دارد به کار ببریم.

نویسنده‌ ی « مهمان‌ های وقت خواب» در بخش دوم کارگاه، که با مشارکت اعضا برگزار شد و مطالب آن با توجه به آثار ارایه‌ ی شده‌ ی آنان انتخاب شده بود، ضمن خوانش بخش‌ هاییاز آثار نویسندگان مطرح کشور، گفت: وظیفه‌ ی منتقد تاباندن نور بر زاویه‌ های پنهان اثر و روشن کردن آن است تا نویسنده بتواند از آن در اصلاح اثر خود استفاده کند.

رحمانی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: از اصلاح داستان خود خسته نشویم و اثر خود را بارها بخوانیم و بازنویسی کنیم زیرا نتیجه‌ ی حاصل از این کوشش درخشان خواهد بود.

مدرس انجمن در ادامه در خصوص شخصیت‌ ها و اتفاق‌ های پیرامون آنان، نویسندگان داستان را به پایبندی به اصل « منطق» دعوت کرد و گفت: برای هر اتفاقی در داستان باید مقدمه‌ چینی کنیم تا منطق داستانی ما باورپذیر باشد اما در استفاده از جزییات افراط نکنیم تا خواننده‌ ی اثر با انتظارهای بیهوده خسته نشود.

وی در پایان با دعوت اعضای انجمن داستان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به مطالعه، به مربیان ادبی نیز توصیه کرد طرح داستان آثار مطرح نویسندگان بزرگ را تهیه و در کارگاه‌ های خود به اشتراک بگذارند تا اعضا در مورد آن داستان بنویسند و در پایان با داستان اصلی مقایسه کنند و نتیجه‌ ی کار خود را ببینند.

فرزانه رحمانی، کارشناس ارشد پژوهش هنر و نویسنده است که تا کنون ۱۵ اثر از منتشر شده است و در طول سال‌ های فعالیت خود در جشنواره‌ ها و همایش‌ ها رتبه‌ های گوناگونی را کسب کرده که می‌ توان به نفر اول همایش سراسری طنز سی قاف، برگزیده داستان در کنگره‌ ی ملی شعر و داستان بندر عباس در سال‌ های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳، راه یافته به فهرست کتاب‌ های لاکپشت پرنده در سال ۱۳۹۴ و رتبه دوم جشنواره‌ ی ادبی- هنری باغ کودکی کانون پرورش فکری سال ۱۳۹۱ اشاره کرد.

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت